Методична робота ― важлива складова післядипломної педагогічної освіти, що має цілісну систему дій і заходів, спрямованих на підвищення кваліфікації та професійної майстерності кожного педагогічного працівника, розвиток творчого потенціалу педагогічних колективів навчальних закладів, досягнення позитивних результатів навчально-виховного процесу. Вона має ґрунтуватися на сучасних досягненнях психолого-педагогічної науки з урахуванням досвіду діяльності педагогів і конкретного аналізу результатів навчально-виховного процесу. Участь у методичній роботі має бути професійним обов’язком кожного педагогічного працівника. Основними функціями науково-методичної роботи є такі: планування, організація, діагностична, прогностична, моделююча, компенсаторна, відновлювальна, коригуючи, координуюча, пропагандистська, контрольно-інформаційна. Одним із завдань методичної роботи на сучасному етапі є активізація творчих здібностей учителів. Творчий характер закладений у самій суті професії педагога. Його дії не копіюють попередні, динамізм навчально-виховного процесу вимагає оптимального рішення в кожному конкретному випадку. До творчості спонукає вчителя і сьогоднішній учень ― розвинена і нестандартна особистість , вимоглива до свого наставника. Отже, нині необхідно формувати тип вчителя-новатора, справжнього фахівця. Успіх освітнього процесу залежить від того, чи відмовиться педагог від стереотипів минулих часів, чи готовий він засновувати стосунки з учнями на принципах гуманізму. Дійсність вимагає позбутися звичних установок, шукати нові форми спілкування як з учнями, так і з їхніми родинами. Критеріями фахової підготовки має стати рівень загальної культури вчителя та специфічні педагогічні характеристики: розуміння принципу природо відповідальності, що враховує природні задатки дитини, закономірності її розвитку; високий рівень володіння методикою знання дитячої психології.
Керівництво методичною роботою здійснюється науково-методичною радою
Структура науково-методичної ради
РОБОТА ОСВІТНЬОГО ЗАКЛАДУ НАД ПРОБЛЕМОЮ
«Створення в єдиному освітньому просторі школи умов для реалізації концептуальних засад реформування середньої освіти НУШ на інноваційній основі».
І етап 2020-2021 н. р.
Діагностика. Теоретичне обґрунтування проблеми. Створення наукової та матеріальної бази для єдиного освітнього простору школи
ІІ етап 2021-2022 н. р.
Спрямування всіх напрямів внутрішньошкільної методичної роботи, активізація діяльності шкільних ШМО та вдосконалення системи методичної роботи, організація самоосвітньої діяльності вчителів в контексті роботи над проблемою.
ІІІ етап 2022-2023 н. р.
Розвиток ініціативи і творчості кожного учителя та впровадження результатів наукових досліджень з питання реалізації концептуальних засад реформування середньої освіти НУШ в практику своєї роботи
ІV етап 2023-2024 н. р.
Самооцінювання освітніх та управлінських процесів в ліцеї. Проведення моніторингу стану викладання навчальних предметів, результатів навчальної діяльності учнів
V етап 2024-2025 н. р.
Узагальнення результатів роботи школи над проблемою. Вироблення практичних рекомендацій
Підвищення рівня педагогічної майстерності
Шляхи підвищення рівня педагогічної майстерності вчителів:
- Курсова перепідготовка
- Атестація
- Робота за індивідуальною самоосвітньою темою
- Участь у роботі творчих груп
- Участь у підготовці методичних заходів
- Участь у конкурсах
- Участь у роботі методичних локацій
- Участь у роботі опорних шкіл і шкіл педагогічної майстерності
- Відкриті уроки
- Творчі звіти
- Презентації ППД
- Майстер-класи
- Участь у психолого-педагогічному семінарі- практикумі
НАШІ ПРОЄКТИ
Реалізація завдань школи здійснюється через цільові проєкти:
- «Управління навчально-виховним процесом»
- «Професійне зростання педагогів»
- «Якість навчання»
- «Обдарована дитина»
- «Профільне навчання»
- «Збереження життя і здоров'я учасників НВП»
Проєкт «Професійне зростання педагогів»
Мета: створити умови для підвищення професійної компетентності педагогічних кадрів, збереження та розвитку творчого потенціалу всього колективу.
Основні завдання:
- Створення атмосфери творчого пошуку оригінальних нестандартних рішень педагогічних проблем.
- Формування в учителів готовності до впровадження сучасних інноваційних технологій.
Шляхи реалізації:
- Посилення ролі методичної служби школи у проведенні діагностики, вивчення рівня професійної компетентності вчителів.
- Створення моделей методичної роботи з групами педагогів різного рівня професіоналізму.
- Удосконалення особистого досвіду на основі кращих досягнень науки і практики викладання.
- Широке висвітлення позитивного досвіду через:
- семінари – практикуми;
- творчі звіти;
- виставки набутого досвіду;
- участь у ярмарках пед.. технологій;
- публікації у фахових журналах;
- проведення відкритих уроків.
5. Участь у конкурсах педагогічної майстерності різних рівнів
Очікувані результати:
- Підвищення престижу професії педагога.
- Навчання педпрацівників школи ефективному використанню сучасних інформаційно-комунікаційних технологій.
- Розвиток творчого потенціалу вчителя.
- Упровадження нових освітніх технологій у навчально-виховний процес.
- Узагальнення й поширення власного педагогічного досвіду.
- Готовність учителя до впровадження сучасних інноваційних технологій
Критерії оцінювання:
- Підвищення рівня професійної компетентності вчителя.
- Здійснення самоосвітньої діяльності педагогами.
- Постійні публікації у видавництвах Всеукраїнського рівня.
- Участь учителів у професійних конкурсах.
- Підвищення якості освітнього процесу
СТВОРЕННЯ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ЗАСОБАМИ Microsoft Power Point
Microsoft Power Point – це популярний додаток для створення презентацій для різних сфер людської діяльності. Їх можна використовувати для:
- унаочнення навчального матеріалу;
- управління навчально-пізнавальною діяльністю учнів;
- контролю та перевірки засвоєння навчального матеріалу;
- узагальнення та систематизації знань;
- сфери бізнесу;
- рекламування товарів, послуг;
- створення фотоальбомів тощо.
Вимоги до структури та змісту навчального матеріалу
- Стислий виклад матеріалу, максимальна інформативність тексту.
- Використання слів і скорочень, уже знайомих учню.
- Відсутність нагромадження, чіткий порядок у всьому.
- Ретельно структурована інформація
- Наявність коротких та лаконічних заголовків, маркованих та нумерованих списків.
- Важливу інформацію (наприклад, висновки, визначення, правила тощо) треба подавати великим та виділеним шрифтом і розміщувати в лівому верхньому кутку слайда
- Другорядну інформацію бажано розміщувати внизу слайда.
- Кожному положенню (ідеї) треба відвести окремий абзац.
- Головну ідею треба викласти в першому рядку абзацу.
- Використовуйте табличні форми подання інформації (діаграми, схеми) для ілюстрації найважливіших фактів, що дасть змогу подати матеріал компактно й наочно.
- Графіка має органічно доповнювати текст.
- Пояснення треба розміщувати якнайближче до ілюстрацій, із якими вони мають з'являтися на екрані одночасно.
- Інструкції до виконання завдань необхідно ретельно продумати щодо їх чіткості, лаконічності, однозначності.
- Використовуйте емоційний фон (художня проза запам'ятовується краще, ніж спеціальні тексти, а вірші — краще, ніж проза).
- Усю текстову інформацію потрібно ретельно перевірити на відсутність орфографічних, граматичних і стилістичних помилок.
- Продуктивність навчання збільшується, якщо одночасно задіяні зоровий і слуховий канали сприйняття інформації
Вимоги до врахування фізіологічних особливостей сприйняття кольорів та форм
- Стимулюючі (теплі) кольори сприяють збудженню й діють як подразники (за спаданням інтенсивності впливу: червоний, оранжевий, жовтий).
- Дезінтегруючі (холодні) кольори заспокоюють, викликають сонливий стан (у тому самому порядку: фіолетовий, синій, блакитний, синьо-зелений, зелений).
- Нейтральні кольори: світло-рожевий, жовто-зелений, коричневий.
- Поєднання двох кольорів — кольору знака й кольору фону – суттєво впливає на зоровий комфорт, причому деякі пари кольорів не тільки стомлюють зір, а й можуть спричинити стрес (наприклад: зелені символи на червоному фоні).
- Найкраще поєднання кольорів шрифту та фону: білий на темно-синьому, чорний на білому, жовтий на синьому.
- Кольорова схема має бути однаковою для всіх слайдів.
- Будь-який малюнок фону підвищує стомлюваність очей і знижує ефективність сприйняття інформації.
- Чіткі, яскраві малюнки, які швидко змінюються, миготять, легко «вхоплює» підсвідомість, і вони краще запам'ятовуються.
- Будь-який другорядний об'єкт, що рухається (анімований), знижує якість сприйняття матеріалу, відвертає увагу, порушує її динаміку.
- Показ слайдів із фоновим супроводженням нерелевантних звуків (пісень, мелодій) викликає швидку втомлюваність, сприяє розсіюванню уваги і знижує продуктивність навчання.
Додаткові вимоги до змісту презентації
- Кожен слайд має відображати одну думку.
- Текст має складатися з коротких слів та простих речень.
- Рядок має містити 6—8 слів.
- Всього на слайді має бути 6—8 рядків.
- Загальна кількість слів не повинна перевищувати 50.
- Дієслова мають бути в одній часовій формі.
- Заголовки мають привертати увагу аудиторії та узагальнювати основні положення слайду.
- У заголовках мають бути і великі, і малі літери.
- Слайди мають бути не надто яскравими – зайві прикраси лише створюють бар'єр на шляху ефективної передачі інформації.
- Кількість блоків інформації під час відображення статистичних даних на одному слайді має бути не більше чотирьох.
- Підписи до ілюстрації розміщуються під нею, а не над нею.
- Усі слайди презентації мають бути витримані в одному стилі.
ПОРАДА. Перед створенням презентації бажано:
- Визначити тему та призначення презентації
- Створити схему (сценарій) презентації
- Спланувати зміст усіх слайдів, їх стиль.
Портфоліо вчителя
Узагальнення і систематизація педагогічних досягнень
«Портфоліо» в перекладі з французької означає «викладати», «формулювати, «нести» і «лист», «сторінка або «досьє», «збірник досягнень»; у перекладі з італійської - «папка з документами», «папка спеціаліста». (Словник іноземних слів). Кожним педагогом в рамках спільної методичної теми ведеться власне дослідження за індивідуальною темою. Результати цієї робот узагальнюються на засіданнях шкільних і міських методичних об’єднань, публікуються статті в збірках і педагогічних виданнях. У кожного вчителя є науково-методична тека (портфоліо), в якій зібрана по розділах вся інформація про діяльність педагога, його досягнення, хід роботи над дослідницькою темою. Згідно сучасних словників, портфоліо - це повна збірка власних досягнень, своєрідне досьє. Портфоліо дозволяє враховувати результати, досягнуті вчителем у всіляких видах діяльності: навчальній, виховній, творчій, методичній, дослідницькій.
Вимоги до оформлення портфоліо і принцип роботи
- Системність і регулятивність самомоніторингу
- Достовірність
- Об’єктивність
- Націленість автора на самовдосконалення
- Структуризація матеріалів, логічність і лаконічність усіх письмових пояснень
- Акуратність і естетичність оформлення
- Цілісність, тематична завершеність представлених матеріалів
- Наочність результатів роботи
- Технологічність
Основна мета портфоліо - оцінювання роботи вчителя за темою самоосвіти, характеру його діяльності, відстежування творчого і професійного зростання вчителя, сприяння формуванню навичок рефлексії (самооцінки). Структура портфоліо може бути різною.
Пропонуємо можливі розділи портфоліо
РОЗДІЛ 1. Даний розділ включає матеріали, що відображають досягнення вчителя в різних областях:
- прізвище, ім'я, по батькові, рік народження;
- освіта (що і коли закінчив, отримана спеціальність і кваліфікація за дипломом);
- трудовий і педагогічний стаж роботи в даному навчальному закладі;
- підвищення кваліфікації (назва структури, де прослухані курси, рік, місяць; проблематика курсів);
- копії документів, що підтверджують наявність вчених і почесних звань і ступенів;
- найбільш значимі урядові нагороди, грамоти, листи подяки;
- дипломи різних конкурсів;
- інші документи на розсуд того, хто атестується.
Цей розділ дозволяє судити про процес індивідуального професійного розвитку педагога.
РОЗДІЛ 2. Результати педагогічної діяльності. У цей розділ поміщаються:
- матеріали про результати освоєння учнями навчальних програм і сформованості знань, умінь і навичок;
- порівняльний аналіз діяльності педагогічного працівника за 3 роки на підставі контрольних зрізів знань, участі вихованців у шкільних та інших олімпіадіх, конкурсах;
- результати поміжної і підсумкової атестації учнів;
- інформація про наявність медалістів;
- відомості про вступ до вузів і т.п.
Матеріали даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності вчителя, що атестується, за певний період.
РОЗДІЛ 3. Науково-методична діяльність. Цей розділ містить методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога:
- обґрунтування вибору того, хто атестується, навчальної програми і комплекту навчально-методичної літератури;
- обґрунтування вибору освітніх технологій;
- обґрунтування вживання в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінки освітніх результатів;
- використання інформаційно-комунікативних технологій в навчальному процесі, технологій навчання дітей з проблемами розвитку;
- робота в методичному об’єднанні, співпраця з районним методичним кабінетом, вузами та іншими установами;
- участь у професійних і творчих педагогічних конкурсах;
- участь у методичних і предметних тижнях;
- організація і проведення семінарів, «круглих столів», «майстер-класів» тощо;
- розробка авторських програм;
- проведення наукових досліджень;
- підготовка творчого звіту, реферату, доповіді, статті;
- інші документи
РОЗДІЛ 4. Позаурочна діяльність. Розділ містить документи:
- список творчих робіт, рефератів навчально-дослідницьких робіт, проектів, виконаних учнями по предметах;
- список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів та інше;
- сценарії позакласних заходів, фотографії і електронні носії із записом проведених заходів (виставки, екскурсії, брейн-ринги, усні журнали, КВК тощо);
- програми роботи гуртків і факультативів;
- інші документи, що стосуються позаурочної діяльності вчителя
РОЗДІЛ 5. Навчально-матеріальна база. У цьому розділі поміщається виписка з паспорту навчального кабінету (при його наявності):
- список словників та іншої довідкової літератури по предметах;
- список наочних посібників (макети, таблиці, схеми, ілюстрації, портрети тощо);
- наявність технічних засобів навчання (телевізор, музичний центр, DVD тощо);
- наявність комп’ютера та комп’ютерних засобів навчання (програми віртуального експерименту, контролю знань, мультимедійні підручники і т.п.);
- аудіо- і відео посібники;
- наявність дидактичного матеріалу, збірок завдань, вправ, приклади рефератів і творів;
- показники якості навченості учнів; інші документи за бажанням вчителя.
Коментар до портфоліо мати бути вдумливим, таким, що відображає власні думки вчителя відносно його діяльності, дає повну картину творчого зростання педагога. Він може бути представлений у вигляді окремого листа читачеві, виступу, пояснювальної записки тощо. Підходи до побудови портфоліо можуть бути різноманітними залежно від індивідуальних особливостей учителя. Важливо, щоб вчитель проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об’єктивно оцінив свої можливості і побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих результатів.